Toimintakalenterilla haluan antaa ideoita lähiluonnossa toteutettavaan esiopetukseen. Luonnossa toimimiseen, peleihin, leikkeihin ja tutkimuksiin löytyy runsaasti materiaalia nettisivustoilta. Muutamia linkkejä löytyy tästä ja linkkien omista materiaaleista taas lisää linkkivinkkejä. Kasvattajan tai opettajan on heittäydyttävä rohkeasti kokeilemaan uusia harjoituksia tai jalostamaan jo tehtyjä tehtäviä uudessa oppimisympäristössä – lähiluonnossa. Toimintakalenteri ei edelleenkään poista lasten omien mielenkiinnonkohteiden ensisijaista merkitystä. Lasten tutkimuksia voidaan rikastuttaa tuomalla mukaan esimerkiksi tehtäviä tai harjoitteita, joita tässä materiaalissa on esitetty.
Toiminta lähimetsässä toteuttaa laajasti opetussuunnitelman näkökulmaa. Siksi tähän osioon on nostettu vain palasia esiopetussuunnitelmasta osoittaakseni, että lähiluonnossa toteutettu esiopetus on opetussuunnitelman mukaista toimintaa. Miellyttävää Vuotta Metsässä :)
Kuukausi | Toiminnot / tehtäviä / ideat | Mihin mm. vastaa esiopetussuunnitelmassa |
Elo- syyskuu |
Ryhmäytyminen ja metsän leikkipaikkojen löytäminen
Musiikissa ja kädentaidoissa kestävän elämäntavan eri ulottuvuudet; laulut esim. ”Roskat roskikseen (youtube)” Jokamiehenoikeuksiin tutustuminen erilaisten pelien ja tehtävien kautta: kts esim. Luokasta luontoon (suomenlatu.fi) Liikunnan keinoin yhteistyötaidot ja yhteispeli Metsän sadut, riimit ja lorut – kielen kanssa leikkiminen Metsämateriaalin lajittelu, luokittelu ja sarjoittaminen mm. kivet, kävyt, kepit, marjat (huom. marjasarja heinään, jonka voi lopuksi syödäJ ) Pyöräily / pyöräilytaitojen kartoitus Uuteen toiminta- ja oppimisympäristöön tutustuminen:
Oman kasvion aloittaminen – kasvit prässiin Marja- ja sieniretki (huom. pakastakaa osa marjoista ja sienistä talven leivontaa varten)
Kalastusretki (mikäli mahdollista) pyöräillen Suoretki (mikäli mahdollista) pyöräillen |
Leikki ja muut lapsille ominaiset tavat oppia ja työskennellä ovat opetuksen ja toiminnan lähtökohtana. Lasten kielellisen tietoisuuden kehittymistä edistetään kielellä leikkien, loruillen sekä tutustuen monipuolisesti puhuttuun ja kirjoitettuun kieleen Esiopetuksen musiikillinen toiminta on monipuolista ja moniaistista Lapsia ohjataan tunnistamaan tunteitaan, toimimaan ystävällisesti ja vastuullisesti… Opetuksessa havainnoidaan luontoa. Lasten ympäristöherkkyyden ja luontosuhteen kehittymistä tuetaan tarjoamalla lapsille kokemuksia luonnossa liikkumisesta sekä sen tutkimisesta. Lapset opettelevat vertailemaan, luokittelemaan sekä järjestämään havaintojen tai mittausten pohjalta saatuja tietoja… Lapset saavat tietoja turvallisesta liikkumisesta lähiympäristössä sekä esiopetuksen oppimisympäristöissä. |
Loka- marraskuu |
Maa ja vesien selkärangattomiin tutustuminen (pyöräillen): tehtäviä esim. Eläimet (lahti.fi) Ilmiöpohjaisen (laaja-alaisen) projektin aloitus Alkuäänteet ja kirjaimet
Lukujonot sekä luvun ja määrän vastaavuus luonnonmateriaalein
Perusmuodot luonnossa esim. vertaamalla muotoa lehtimuotoihin Suunnistus (johon yhdistettynä kielentietoisuuden ja matematiikan tehtäviä: esim. symmetria, perusmuodot) YK:n päivän huomioiminen kestävän elämäntavan sosiaalisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta Muutto- ja paikkalintuihin perehtyminen / mitä tarkoittaa käsitteet paikkalintu ja muuttolintu Linnunpönttöjen puhdistus omalta metsäalueelta Muiden eläinten valmistautuminen talveen: tutustutaan käsitteisiin vaihto- ja tasalämpöinen (tehdään siilille pesä, http://www.luontoliitto.fi/pihka/tehtavat/ihminen/siilinpesa) Isät (isänpäivä) mukaan luontopaikalle; kädentöitä esim. majan rakennus ja makkaran grillaus Pikkujoulut metsässä – liitetään mukaan tarinoita suomalaisesta metsänväestä Metsän väki (taivaannaula.org)
|
Lasten kanssa harjoitellaan tiedon hankintaa hakemalla yhdessä tietoa joistakin lapsia kiinnostavista asioista… Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla… Lapsia ohjataan havaitsemaan, että puheen voi jakaa pienempiin osiin, kuten sanoihin, tavuihin ja äänteisiin. …Erityisesti opetuksessa kiinnitetään huomiota lasten lukujonotaitojen ja nimeämisen kehittämiseen. Lapsia kannustetaan tutkimaan ja kokeilemaan 2- ja 3-ulotteisuutta… Esiopetuksen tavoitteena on innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti ja kokemaan liikunnan iloa. Opetuksessa tutustutaan lasten oikeuksiin hyödyntäen YK:n yleissopimusta lapsen oikeuksista. Tavoitteena on edistää lasten mielenkiintoa yhteiskunnan, erityisesti lähiyhteisön toimintaan ja vahvistaa heidän osallisuuttaan toimintaympäristössään |
Joulu- tammikuu |
Jouluinen metsä: tehdään esim. aistiratoja (esim. tuoksu- ja tunnustelupussit) Joulujuhla metsässä Katso mm: Ensilumi / vesi- ja lumitutkimukset (lahti.fi) Leivontaa syksyn marjoista ja sienistä. Uinti uimahallissa Piirretään kirjaimia ja geometrisiä muotoja ensilumeen Kymppiparit esim. lumipalloista Oman kasvion kokoaminen |
Toimintaympäristöön liittyvät havainnot, kokemukset ja tiedot, niiden jäsentäminen ja kuvaaminen auttavat lapsia kehittymään ajattelijoina ja oppijoina. …Yhteistyö edellyttää esiopetuksen henkilöstön aloitteellisuutta sekä henkilökohtaista vuorovaikutusta huoltajien kanssa… Esiopetuksen tehtävänä on luoda pohjaa terveyttä ja hyvinvointia arvostavalle ja liikunnalliselle elämäntavalle sekä kehittää lasten terveysosaamista ja turvataitoja. Lasten kanssa tutustutaan terveelliseen ruokaan ja pohditaan sen merkitystä. |
Helmi- maaliskuu |
Veden eri olomuodot Jäätaidetta (jäätymiskoe) Oman lumikammin tai lumilinnan rakentaminen (mikäli mahdollista) Jälkijahtia Hiihto, luistelu ja lumikenkäily (mikäli mahdollista) Pilkkiminen (mikäli mahdollista) Kalojen preparointi (muistaen yhteistyöverkostot kuten kalastusseurat) Oman ruoan valmistaminen esim. kalakeitto Uuden kasvukauden aloitus maaliskuun lopussa: kasvatuskokeet Linnunpönttöjen rakentaminen ja ripustaminen |
Ympäristöä havainnoidaan eri aistein sekä havaintovälineiden avulla. Opetukseen voi kuulua myös pieniä kokeita… Opetuksessa luodaan pohjaa kestävälle elämäntavalle tutustumalla luonnonsuojeluun. Lapsia ohjataan huolehtimaan ympäristöstään ja sen viihtyisyydestä. |
Huhti- toukokuu |
Kevätseuranta (kts. Kevätseuranta (luontoliitto.fi)) Seikkailun elementtejä mukaan toimintaan: seikkailuradat, tarinat ja tehtävät Retki purolle (mikäli mahdollista), mukaan kaarnaveneet ja vesirattaat Kevät luonnossa – mistä lehtivihreä tulee?
Roskaisuus ja oman metsäpaikan siivoamien Muuttolinnut (huom. lasten lintuviikko) Oman aapisen tekeminen lukuvuoden varrella kerätyistä tarinoista ja uusista sanoista. Kellon ja ajan hahmottaminen Kevätjuhla metsässä |
Opetuksessa harjoitellaan ajankäsitteitä, kuten joskus, eilen ja aamulla. Aikajärjestystä pohditaan yhdessä esimerkiksi vuorokaudenaikoja havainnoimalla. … Opetuksessa luodaan pohjaa kestävälle elämäntavalle tutustumalla luonnonsuojeluun. Lapsia ohjataan huolehtimaan ympäristöstään ja sen viihtyisyydestä. |
Liitteet
Vuosikello omille suunnitelmille (lataa tästä)
Työkirja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin (ops 2014)
Lataa työkirja tästä (pdf)
Ilmaisun monet muodot
Toiminnan lähtökohtana ovat lasten aistimukset, havainnot ja kokemukset. Lapsia kannustetaan kertomaan ideoistaan, työskentelystään ja niihin liittyvistä erilaisista kokemuksista. Toiminnan tuotoksia tarkastellaan yhdessä, ja yhteinen tekeminen näkyy oppimisympäristöissä
Yksityiskohtaisemmat tavoitteet sisältävät mm:
- Musiikillinen toiminta: kokemuksia omista musiikillisista taidoista laulun, tanssin, liikkeen, soiton ja oman musiikin luomisen avulla, havainnoidaan äänen tasoa, kestoa, voimaa ja sointivärejä…
- Käsitöiden tekeminen: erilaiset työvälineet ja materiaalit tutuksi, lapset suunnittelevat ja valmistavat opettajan ohjauksessa myös pitempikestoisen käsityön
- Kuvallinen ajattelu ja kuvailmaisu: tehdään, tulkitaan ja arvioidaan erilaisia kuvia, erilaisia kuvan tekemisen tapoja, välineitä ja materiaaleja, moniaistillisuus, kuvia tarkastellessa kiinnitetään huomio väreihin, muotoihin, materiaaleihin,tekijään…
- Suullinen ja kehollinen ilmaisu: keholla ja kielellä voidaan leikkiä ja viestiä monimuotoisesti, loruja, runoja ja lasten kirjallisuutta, draamatoimintaa, sanataidetta ja tanssia…
Miten toteuttaisitte tätä oppimiskokonaisuutta omassa lähiluonnossa?
Kielen rikas maailma
Esiopetuksen tehtävä on tukea lasten kielellisten taitojen kehitystä kokonaisvaltaisesta kielen merkityksen hahmottamisesta kohti yksityiskohtaisempaa kielen rakenteiden ja muodon havaitsemista. Keskeistä on vahvistaa lasten kiinnostusta ja uteliaisuutta puhuttua kieltä sekä lukemista ja kirjoittamista kohtaan. Kielellinen mallintaminen ja runsas myönteinen palaute ovat tärkeitä oppimiselle…
Opetus ja oppimisympäristöt suunnitellaan niin, että niissä on mahdollisuus havainnoida, tutkia ja kokeilla puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä laajentaa sanavarastoaan.
Yksityiskohtaisemmat tavoitteet sisältävät mm:
- kuuntelemista ja puhumista erilaisissa tilanteissa
- tarinoiden tekemistä
- ymmärrystä lukemisen merkityksestä
- sanat, tavut ja äänteet, leikkikirjoittaminen / omien tekstien tuottaminen
- tieto- ja viestintäteknologian käyttö
- kynäote ja näppäimistöjen käyttö
- eri kielien havainnointi
Miten toteuttaisitte tätä oppimiskokonaisuutta omassa lähiluonnossa?
Minä ja meidän yhteisömme
Esiopetuksen tehtävä on vahvistaa lasten valmiuksia ymmärtää yhteiskunnan monimuotoisuutta ja toimia siinä. Aihetta lähestytään historiallisesti ja yhteiskunnallisesti sekä etiikan ja katsomuksen näkökulmista. Tekstistä nousevat esiin mm. Arjen eettisten valintojen pohdinta, tutustuminen lähiyhteisön tapoihin sekä uskontoihin…
Tavoitteena on edistää lasten mielenkiintoa… erityisesti lähiyhteisön toimintaan ja vahvistaa heidän osallisuuttaan toimintaympäristössään…
Yksityiskohtaisemmat tavoitteet mm:
- tutustutaan johonkin lähiympäristön henkilöön tai kohteeseen historiallisesta näkökulmasta
- Lähiympäristöä hyödynnetään niin, että lapsilla on mahdollisuus aitoon osallistumis- ja vaikuttamiskokemukseen
- Eettistä kasvatusta
- Katsomuskasvatus
Miten toteuttaisitte tätä oppimiskokonaisuutta omassa lähiluonnossa?
Tutkin ja toimin ympäristössäni
Lasten toimintaympäristö – lähiluonto ja rakennettu ympäristö sekä muut esiopetuksen oppimisympäristöt – tarjoavat runsaasti aineksia lasten oppimiselle… Tehtävänä on myös vahvistaa lasten luonnontuntemusta ja luontosuhdetta sekä tutustuttaa arjen teknologiaan. Esiopetuksessa tutustutaan tutkivaan oppimiseen havainnoimalla ja tutkimalla ympäristöä sekä kokeilemalla ja päättelemällä.
Yksityiskohtaisemmat tavoitteet:
- Matemaattiset taidot: luokittelu, vertailu… ongelmanratkaisut, lukukäsite, lukumäärät ja näiden liittäminen lukusanaan ja numeromerkkeihin, lukumäärien vertailu, lukumäärän muutos, lukujonotaidot ja nimeäminen
- Tason ja tilan hahmottaminen: 2- ja 3- ulotteisuus, sijainti ja suhdekäsitteet, geometrinen ajattelu
- Mittaaminen keholla ja eri välineillä
- Aikakäsite ja aikajärjestys
- Ympäristökasvatus: luontokokemukset, mahdollisuus tutkia ja tutustua kasveihin, eläimiin ja luonnon ilmiöihin… ympäristöä havainnoidaan eri aistein… luontoon liittyvien käsitteiden käyttö, päätelmien teko sekä syy-seuraus suhteita…
- Opetuksessa luodaan pohjaa kestävälle elämäntavalle
- Teknologiset ratkaisut
Miten toteuttaisitte tätä oppimiskokonaisuutta omassa lähiluonnossa?
Kasvan ja kehityn
Esiopetuksessa tehtävää lähestytään liikunnan, ruuan, kuluttajuuden, terveyden sekä turvallisuuden näkökulmista… terveyttä ja hyvinvointia arvostava ja liikunnallinen elämäntapa… sekä edistää kestävään elämäntapaan kuuluvia … tottumuksia.
Opetus tarjoaa mahdollisuuksia lasten motoristen ja sosiaalisten taitojen kehittymiselle. Erityisesti huomio havaintomotoristen taitojen kehittymiselle… tutustutaan terveelliseen ruokaan… ohjataan kohtuulliseen kulutukseen…tietoja turvallisesta liikkumisesta lähiympäristössä…
Yksityiskohtaisemmat tavoitteet mm:
- Monipuolinen liikkuminen: ohjattu ja omaehtoinen liikkuminen, motoriset perustaidot, tasapaino, liikkumistaidot, välineenkäsittelytaidot, hienomotoriset taidot
- Ruokaan liittyvä osaaminen: ruoka- ja tapakulttuuri, kohtuullinen kuluttaminen
- Hyvinvointi ja terveys: kaveruus ja toisen huomioon ottaminen, nukkuminen ja liikkumisen määrä, hygienia
- Turvallisuus: turvallisuus oppimisympäristöissä, kiusaaminen, lähiliikenne, tieto- ja viestintäteknologia
Miten toteuttaisitte tätä oppimiskokonaisuutta omassa lähiluonnossa?
Lähteet:
Lahti, L. 2000. Ympäristökasvatuksen sekä ympäristö- ja luonnontiedon merkityseroista. Teoksessa J. Enkenberg, P. Väisänen, E. Savolainen (toim.) Opettajatiedon kipinöitä – kirjoituksia pedagogiikasta. Viitattu 22.7.15 http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/kipinat/LeenaKL.htm
Vartiainen, H. 2015. Osallistavan oppimisen uudelleenmuotoilua. Teoksessa J. Julkunen (Toim.) Porrassalmi VIII. Etelä-Savon kulttuurin vuosikirja 2015.
Helsingin yliopisto 2015. Opin tiet – maailma muuttuu, pysyykö opetus kyydissä?
Parikka-Nihti M., Suomela L. 2014. Iloa ja ihmettelyä – ympäristökasvatus varhaislapsuudessa. Juva: PS-kustannus.
Jantunen J., Saarinen K. 2014. Luonto lähelle ja terveydeksi- Kysely Suomen päiväkodeille 2014. Viitattu 3.8.2015 http://www.allergiaterveys.fi/upload/valtakunnallinen-kysely-2014.pdf
Opetushallitus 2014. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Opetushallitus
Openmetsä – wiki: viitattu 3.8.15 http://www.openmetsa.fi/wiki/index.php/Design-suuntautunut_pedagogiikka
Gray C., Gibbons R., Larouche R., Hansen Sandseter E., Bienenstock A. 2015. What Is the Relationship between Outdoor Time and Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Physical Fitness in Children? Teoksessa A Systematic Review International Journal of Environmental Research and Public Health Impact Factor & Information
Sosiaali- ja terveysministeriö 2014. Suomalaisia kannustetaan liikkumaan enemmän ja istumaan vähemmän. Viitattu 4.8.2015 http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/suomalaisia-kannustetaan-liikkumaan-enemman-ja-istumaan-vahemm-1